WLTP vs. NEDC
WLTP | NEDC | |
---|---|---|
Temperatura początkowa |
14°C | 20-30°C |
Czas trwania cyklu |
30 min | 20 min |
Czas postojów |
13% | 25% |
Dystans |
Średnia: 23 km |
Średnia: 11 km |
Prędkość |
Średnia: 46,6 km/h Maksymalna: 131 km/h |
Średnia 34 km/h Maksymalna: 121 :km/h |
Wykorzystana moc |
Średnia: 7 kW Maximum: 47 kW |
Średnia: 4 kW Maksymalna: 34 kW |
Wpływ wyposażenia dodatkowego, klimatyzacji i oporów toczenia opon |
Uwzględniana obecność wyposażenia dodatkowego i jego wpływ na masę pojazdu, aerodynamikę i opory toczenia opon. Klimatyzacja nieuwzględniona. |
Uwzględniane tylko opory toczenia opon |
WLTP: Bardziej miarodajne spalanie.
Nowy cykl WLTP uwzględnia sytuacje bardziej zbliżone do codziennych warunków eksploatacji niż w przypadku obowiązującego obecnie cyklu NEDC. W ten sposób możesz bardziej miarodajnie określić codzienne zużycie paliwa.
Cykl WLTP został wprowadzony 1 września 2017 roku tylko dla nowych pojazdów. Rok później jest już obowiązkowy dla wszystkich samochodów osobowych i zastępuje dotychczasowy cykl NEDC. Choć WLTP to również test przeprowadzany w warunkach laboratoryjnych, uwzględnia on sytuacje bardziej zbliżone do codziennych warunków eksploatacji, a zatem wyniki są bardziej realistyczne.
Cykl WLTP uwzględnia:
- Bardziej realistyczną dynamikę jazdy i panującą na zewnątrz temperaturę
- Pomiar na dłuższym dystansie
- Wyższe prędkości średnie i maksymalne
- Krótsze postoje
- Częstsze hamowanie i przyspieszanie.
Wyposażenie dodatkowe jest również uwzględniane w testach WLTP.
Wartości spalania wg cyklu WTLP modeli Opla znajdziesz w konfiguratorze.
Na czym polega cykl WLTP?
Cykl WLTP
Cykl WLTP składa się z kilku faz, które symulują najczęstsze profile jazdy kierowców na całym świecie. W porównaniu z dotychczasowym cyklem NEDC, WLTP uwzględnia bardziej dynamiczną jazdę, mniej postojów i jazdę przy wyższych prędkościach na dłuższych odcinkach, oddając bardziej realistyczne, codzienne warunki jazdy.
Każdy model z dostępnymi wariantami silnika i skrzyń biegów jest poddawany testom z uwzględnieniem wyposażenia najmniej i najbardziej obciążającego zużycie paliwa. W efekcie wyniki testów WLTP przedstawiają wartości zużycia paliwa i emisji CO2 niż dotychczasowe testy NEDC, ale są one bardziej miarodajne, bo zbliżone do faktycznych.
-
Cykl WLTP
Cykl WLTP
Cykl WLTP składa się z kilku faz, które symulują najczęstsze profile jazdy kierowców na całym świecie. W porównaniu z dotychczasowym cyklem NEDC, WLTP uwzględnia bardziej dynamiczną jazdę, mniej postojów i jazdę przy wyższych prędkościach na dłuższych odcinkach, oddając bardziej realistyczne, codzienne warunki jazdy.
Każdy model z dostępnymi wariantami silnika i skrzyń biegów jest poddawany testom z uwzględnieniem wyposażenia najmniej i najbardziej obciążającego zużycie paliwa. W efekcie wyniki testów WLTP przedstawiają wartości zużycia paliwa i emisji CO2 niż dotychczasowe testy NEDC, ale są one bardziej miarodajne, bo zbliżone do faktycznych.
Norma Euro 6 i test RDE
Parametry procedur testowych | WLTP | RDE |
---|---|---|
Temperatura |
14°C - 23°C |
3°C - 30°C umiarkowane warunki |
Masa |
Samochód z kierowcą i obciążeniem 15% |
Z maks. obciążeniem do 90% |
Czas trwania |
30 minut |
90-120 minut |
Trasa |
Określony cykl |
Dowolna trasa w mieście, poza miastem, na autostradzie w ramach warunków testu |
Testy w rzeczywistym ruchu ulicznym.
Dlatego test RDE (Real Driving Emissions: ang. badanie emisji zanieczyszczeń w rzeczywistych warunkach jazdy) nie wymaga ściśle określonego cyklu jazdy. Jego parametry, w tym dystans, przyspieszenie, temperatura na zewnątrz, siła wiatru czy natężenie ruchu ulicznego dobierane są dowolnie w ramach określonych statystycznych warunków brzegowych.