Praktyczne informacje o zasięgu
Czasy wyłącznie krótkich wycieczek samochodem elektrycznym odeszły do lamusa
Coraz większy zasięg
W jaki sposób oblicza się wartość zasięgu?
WLTP (Worldwide Harmonised Light-Duty Vehicle Test Procedure"), czyli światowa zharmonizowana procedura badania pojazdów lekkich to ustandaryzowany cykl pomiarowy zużycia paliwa lub energii przez samochody z napędem spalinowym i elektrycznym.
Od 2018 roku cykl WLTP zastępuje cykl NEDC (New European Driving Cycle). Mimo to wciąż można spotkać dane zużycia paliwa podawane wg NEDC u niektórych producentów.
Nowy cykl WLTP uwzględnia sytuacje bardziej zbliżone do codziennych warunków eksploatacji niż w przypadku obowiązującego wcześniej cyklu NEDC. W ten sposób można bardziej miarodajnie określić codzienne zużycie paliwa lub energii.
Cykl WLTP uwzględnia:
- bardziej realistyczną dynamikę jazdy i panującą na zewnątrz temperaturę
- pomiar na dłuższym dystansie
- wyższe prędkości średnie i maksymalne
- krótsze postoje
- częstsze hamowanie i przyspieszanie
- masę wyposażenia poszczególnych wersji modelu
Więcej na temat cykli NEDC i WLTP znajdziesz tutaj
Metoda badania zasięgu pojazdu elektrycznego
Na świecie obowiązują dwie ustandardyzowane procedury pomiarowe: WLTP w Europie i EPA w USA. Wyniki obu cykli są dość zbliżone do rzeczywistości.
Poprzedni cykl NEDC obowiązujący w Europie obejmował testy przeprowadzane w mniej realistycznych warunkach, na przykład przy prędkości pojazdu 34 km/h i obciążeniu 100 kg, czyli tylko z kierowcą, a już bez pasażera, ale nie uwzględniał takich czynników jak temperatura, warunki zewnętrzne czy styl prowadzenia.
Dwie metody pomiarowe, stosowane obecnie na świecie, umożliwiają precyzyjniejsze określenie zasięgu samochodu elektrycznego. Podczas testów pojazd rozpędza się do średniej prędkości 46,5 km/h (prędkość maksymalna 131 km/h). Test trwa od 21 do 30 minut. W cyklu WLTP sprawdzane są wszystkie kombinacje silnikowe danego modelu, z uwzględnieniem dodatkowego obciążenia wpływającego na masę i właściwości aerodynamiczne pojazdu. Ponadto testy przeprowadzane są w temperaturze otoczenia 23°C i 14°C, odpowiadającym rzeczywistym wartościom w Europie.