Praktyczne informacje o zasięgu

Czasy wyłącznie krótkich wycieczek samochodem elektrycznym odeszły do lamusa

Coraz większy zasięg

Rozwój technologii produkcji zespołów akumulatorów postępuje w szybkim tempie. Obecnie samochody elektryczne oferują niemały zasięg, a wraz z nim swobodę przemieszczania się. Zasięg od 250 do 300 km lub więcej jest już standardem, a górna granica powoli się podnosi. Tutaj dowiesz się więcej na ten temat.

W jaki sposób oblicza się wartość zasięgu?

WLTP (Worldwide Harmonised Light-Duty Vehicle Test Procedure"), czyli światowa zharmonizowana procedura badania pojazdów lekkich to ustandaryzowany cykl pomiarowy zużycia paliwa lub energii przez samochody z napędem spalinowym i elektrycznym.

Od 2018 roku cykl WLTP zastępuje cykl NEDC (New European Driving Cycle). Mimo to wciąż można spotkać dane zużycia paliwa podawane wg NEDC u niektórych producentów.

Nowy cykl WLTP uwzględnia sytuacje bardziej zbliżone do codziennych warunków eksploatacji niż w przypadku obowiązującego wcześniej cyklu NEDC. W ten sposób można bardziej miarodajnie określić codzienne zużycie paliwa lub energii.

 

Cykl WLTP uwzględnia:

  • bardziej realistyczną dynamikę jazdy i panującą na zewnątrz temperaturę
  • pomiar na dłuższym dystansie
  • wyższe prędkości średnie i maksymalne
  • krótsze postoje
  • częstsze hamowanie i przyspieszanie
  • masę wyposażenia poszczególnych wersji modelu

 

Więcej na temat cykli NEDC i WLTP znajdziesz tutaj

Metoda badania zasięgu pojazdu elektrycznego

Na świecie obowiązują dwie ustandardyzowane procedury pomiarowe: WLTP w Europie i EPA w USA. Wyniki obu cykli są dość zbliżone do rzeczywistości.

 

Poprzedni cykl NEDC obowiązujący w Europie obejmował testy przeprowadzane w mniej realistycznych warunkach, na przykład przy prędkości pojazdu 34 km/h i obciążeniu 100 kg, czyli tylko z kierowcą, a już bez pasażera, ale nie uwzględniał takich czynników jak temperatura, warunki zewnętrzne czy styl prowadzenia.

 

Dwie metody pomiarowe, stosowane obecnie na świecie, umożliwiają precyzyjniejsze określenie zasięgu samochodu elektrycznego. Podczas testów pojazd rozpędza się do średniej prędkości 46,5 km/h (prędkość maksymalna 131 km/h). Test trwa od 21 do 30 minut. W cyklu WLTP sprawdzane są wszystkie kombinacje silnikowe danego modelu, z uwzględnieniem dodatkowego obciążenia wpływającego na masę i właściwości aerodynamiczne pojazdu. Ponadto testy przeprowadzane są w temperaturze otoczenia 23°C i 14°C, odpowiadającym rzeczywistym wartościom w Europie.

Praktyczne informacje o zasięgu

Jaką odległość może pokonać samochód elektryczny?

Maksymalny zasięg Corsy‑e wg cyklu WLTP wynosi do 337 km1, przy założeniu, że zespół akumulatorów jest w pełni naładowany. Wartość ta może jednak być zmienna w codziennym użytkowaniu samochodu i zależeć od takich czynników, jak indywidualny styl jazdy, rodzaj trasy (jazda w terenie górzystym), temperatura zewnętrzna, korzystanie z ogrzewania i klimatyzacji oraz inne dodatkowe obciążenie.

Jaki czynnik ma największy wpływ na wartość zasięgu?

Indywidualny styl jazdy kierowcy ma największy wpływ na zasięg pojazdu elektrycznego. Duża prędkość i częste przyspieszanie przekładają się bezpośrednio na niższy zasięg. Wartość zasięgu jest stale przeliczana przez komputer pokładowy. Obserwując tę wartość, kierowca może odpowiednio dostosować swój styl jazdy.

Szukasz innych informacji?

Zużycie energii
Dowiedz się więcej
Koszty ładowania
Dowiedz się więcej
Modele elektryczne i hybrydowe plug‑in
Dowiedz się więcej